Mogelijk komt er binnenkort een knip in een van de belangrijkste sluiproutes van Kessel-Lo. De gemeente Bierbeek heeft een principebeslissing genomen om het sluipverkeer in de Panoramalaan tussen de Diestse- en de Tiensesteenweg aan te pakken met zogenaamde ANPR (Automatic Number Plate Recognition) camera’s. Verkeer dat er niet behoort te zijn, zal in de toekomst wellicht beboet worden. Wie er wel door mag, is nog niet beslist. Bovendien is het onduidelijk of deze knip past in een breder plan dat er voor kan zorgen dat het sluipverkeer werkelijk verdwijnt en niet alleen verhuist naar omliggende straten. Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo OBK vraagt weldoordachte planning en overleg met de buurt.
Het platform Straten Vol Leuven en het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo starten een affichecampagne om sluipverkeer met de fiets te promoten als alternatief voor gemotoriseerd sluipverkeer door de buurt. Zo willen ze iedereen aanraden de auto vaker thuis te laten en de fiets te nemen.
Buurtcomités kunnen met een template zelf affiches maken. Zo kunnen ze een gepersonaliseerde poster voor hun straat maken met een eigen achtergrond en logo. In tweede instantie willen we plannen voor de herinrichting van deze straten ontwerpen. Lees hier de perstekst. Of bekijk de uitstekende ROB-reportage. Als er meer auto's zijn dan ruimte in onze steden en dorpen, is het tijd om de alternatieven te verbeteren.
De werken op diverse plaatsen in het Leuvense zorgden voor ontzettende files, inclusief vrachtverkeer door de Kesselse woonstraten. Buurtbewoners signaleerden dat auto's tot een uur aanschoven van het begin van de Jozef Wautersstraat tot op de steenweg. Check ook dit filmpje uit het woonerf op de PlatteLo. Ook al is de buurt van het Vredeplein een zone 30, toch ervaart het ook problemen van overdreven snelheid. 's Morgens haasten gefrustreerde automobilisten zich door de kleine straatjes. Ze trachten de files van de Gemeentestraat en de Diestsesteenweg te vermijden. Het sluipverkeer neemt duidelijk toe. De oversteekplaatsen in de Gemeentestraat (zone 50) zijn gevaarlijk, opnieuw door druk verkeer en overdreven snelheid, maar ook door foutparkeerders. Ook de buurt van het Vredeplein vraagt aan de Stad Leuven om de buurt verkeersveiliger te maken.
Deze zomer toonden de buurtbewoners met de vlaggen van het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo dat ook zij wonen in leefstraten. Meer over het Vredeplein op https://www.facebook.com/vredeplein/ Fietsers uit heel KEssel-Lo komen samen op 22 september 2018Twintig "man" waaronder tien vrouwelijke :-) uit diverse Kesselse straten en buurtcomités hebben zich op 7 juni gebogen over een tactiek voor de volgende legislatuur. Een verkiezingsprogramma van het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) als het ware. We willen dat het voor iedereen duidelijk is dat de mobiliteitsproblemen in de deelgemeenten na de verkiezingen aangepakt moeten worden. Daarom distilleren we het beste en fijnste uit onze voorstellen en gooien het in een 10-puntenplan. En daarmee voeren we actie.
Op maandag 7 mei 2018 hebben de bewoners en omwonenden van de Koning-Albertlaan in Kessel-Lo een krachtig signaal naar de stad gestuurd dat het hoog tijd is om een eind te maken aan de gevaarlijke situatie waarin de fietsers zich in de spits moeten verplaatsen. Ook de pers was ter plaatse.
Meer over de eisen van de actievoerders hier. 7/05/2018: Fietsers eisen hun plaats op in het verkeer Bewoners van de Koning-Albertlaan in Kessel-Lo voeren op maandag 7 mei een fietsactie. Aanleiding is een recente politie-actie die kwaad bloed heeft gezet.
buurtbewoners getuigenBewoners van de Michottebuurt in Kessel-Lo klagen over de drukke autostromen in hun veel te smalle straatjes, met tot 300 auto’s per uur in de Grensstraat. Gesteund door het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo vragen ze aan de stad om snel maatregelen te nemen om de levenskwaliteit en de verkeersveiligheid in alle buurten in Kessel-Lo te verzekeren. Zo scharen ze zich achter het ontwerp verkeerscirculatieplan voor Kessel-Lo dat studiebureau Vectris samen met een burgerpanel van 40 Kesselaars gemaakt heeft maar dat het stadsbestuur voorlopig niet lijkt te willen uitvoeren.
alleenstaande maatregel van stad leuven verschuift enkel de problemen. tijd voor een globale planning van het verkeer in Kessel-Lo. Het buurtcomité 'KorBeo' van de Kortrijksestraat en de Beosierlaan protesteert tegen de karavaan auto's die elke ochtend voor hun deur passeert. Een schrijnend filmpje toont hoe een eindeloze stoet auto's zich een weg baant door een smalle straat, regelmatig zelfs over het voetpad. Zowel het comité KorBeo als de bewoners van de Borstelstraat vragen een globale oplossing om het sluipverkeer te verminderen. jouw wens binnenkort ook op de wenselaar van kessel-l3o? Of maHet Overleg Buurtcomités Kessel-Lo proudly presents:
DE WENSELAAR Is het een boom? Een toren? Of een monument voor de wensen en verlangens van de Kesselaars? Een standbeeld voor het publieke debat ? Of alle vier tegelijk? In elk geval wordt het een constructie die we willen plaatsen aan Hal5. En waarop plek is om jouw wens voor een betere Kesselse leefomgeving aan te brengen. De komende weken verdelen we onze kleurrijke plankjes in de buurt. Hopelijk kun jij ook een wens op zo'n plaatje aanbrengen en aan ons bezorgen. Wij hangen het op de Wenselaar. Bedoeling is om de Wenselaar op 13 mei 2018 in te huldigen. Hou deze site en onze fb-pagina in de gaten voor meer info. Of mail ons nu al jouw wens voor Kessel-L30. |
wat en wie?Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) is een platform van bewonersgroepen en individuen die de mobiliteit en de bewonersinspraak willen verbeteren in deze deelgemeente van Leuven. Blijf op de hoogte van de mobiliteitsplannen voor Kessel-Lo; volg ons op facebook
|