buurtbewoners getuigen
Bewoners van de Michottebuurt in Kessel-Lo klagen over de drukke autostromen in hun veel te smalle straatjes, met tot 300 auto’s per uur in de Grensstraat. Gesteund door het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo vragen ze aan de stad om snel maatregelen te nemen om de levenskwaliteit en de verkeersveiligheid in alle buurten in Kessel-Lo te verzekeren. Zo scharen ze zich achter het ontwerp verkeerscirculatieplan voor Kessel-Lo dat studiebureau Vectris samen met een burgerpanel van 40 Kesselaars gemaakt heeft maar dat het stadsbestuur voorlopig niet lijkt te willen uitvoeren.
De Michottebuurt behoort tot de oudste buurten van Kessel-Lo en kent daardoor ook erg smalle straten. Smalle straten die nochtans druk gebruikt worden door auto’s, zo blijkt uit de verkeerstelling die plaatst vond in november 2016. Te veel voor deze smalle straten om te slikken, gaf ook het studiebureau aan. Een aantal buurtbewoners getuigen wat dit betekent.
Sylvia woont reeds 5 jaar in de Verenigingstraat, die overgaat in de Grensstraat, dicht bij alles wat ze nodig heeft. Met haar zoon probeert ze indien mogelijk de fiets te nemen, wat niet altijd even evident is. Maar dat ze de keuze heeft, vindt ze net zo fijn aan het wonen in de deze buurt. Samen met de Grensstraat slikt de Verenigingstraat heel wat verkeer, zo blijkt uit de studie. De ochtendspits met, volgens de telling, meer dan 600 wagens op 2 uur in de Grensstraat, passeren ook allemaal in de Verenigingstraat. Buiten de spitsuren wordt de snelheidslimiet van 30 km per uur ver overschreden. Dit maakt het voor de spelende en fietsende kinderen extra gevaarlijk. “De voorgestelde knip in de Grensstraat om dat 38% doorgaand verkeer (volgens de telling) te kunnen weren, juich ik zeker toe”, zegt Sylvia. “Hopelijk krijgen we dan ook de toelating om een speelstraat te organiseren, iets wat nu niet kan, omwille van de functie voor het doorgaande verkeer.” Samen met haar zoon hoopt ze dat deze ingreep niet al te lang op zich laat wachten.
Kathleen woont nu bijna 11 jaar in de Platte Lostraat (het smalle stuk aan de Tiensesteenweg). Geboren en getogen in Kessel-lo, wilde ze samen met haar dochter heel erg graag in Kessel-lo blijven wonen. Alles vlot bereikbaar met de fiets, dat is zo waardevol. In de Platte Lostraat belandde ze in een heerlijke buurt, die leeft en sterk samen hangt. Ook dit zou ze voor geen geld willen missen. Het verkeer door de erg smalle straat maakt de straat dan weer een pak minder leefbaar. Meer dan 300 auto’s passeren er in de avondspits op 2 uur. Daarvan is een derde sowieso doorgaand verkeer, volgens de telling. “De auto’s passeren zowaar in mijn living”, zegt Kathleen, zo smal is de straat. “Daar hebben we sterke lawaaihinder van maar ook geurhinder, ook in huis. En dan spreken we nog niet over de gezondheidseffecten… Mijn dochter durf ik nu, nu ze wat ouder is, wel alleen laten op straat gaan, naar de overburen bijvoorbeeld. Maar een paar jaar geleden was dat echt nog onmogelijk. De voorgestelde maatregel voor de Platte Lostraat zou echt welkom zijn. Zo wordt ons stukje, maar ook de hele buurt echt een leefstraat. Ook de 100den fietsers die er dagelijks passeren zullen er wel mee zijn. Nu is het soms echt vechten als fietser voor een beetje plaats. Ik hoop dat de stad er niet te lang mee wacht. We snakken er echt wel naar.”
Spits of geen spits: altijd gevaarlijk op de Koetsweg- Verenigingstraat. Ka woont op de Koetsweg, vlakbij de Verenigingstraat. “Tijdens de ochtendspits moet je eens op de hoek Koetsweg – Verenigingstraat gaan staan. Je komt ogen tekort om alles te registreren,.” zegt ze. “Fietsers, groot en klein, banen zich een weg tussen auto´s, vrachtwagens en bestelwagens. Fietsers moeten in de Verenigingstraat vaak het voetpad op. Omdat er gewoonweg geen plaats is op de weg. Als de grootste drukte voorbij is, dan is het gevaar nog niet van de baan: chauffeurs geven gas en scheuren voorbij. Ze geven ‘planché’, zelfs als ze 100 meter verder moeten remmen om de bocht te nemen naar de Verenigingstraat. Het kan nog straffer: chauffeurs die het rode verbodsteken negeren en tegen richting de Platte- Lo inrijden.
Of omgekeerd de knip aan de Koetsweg/ Verenigingstraat negeren en verderop de Platte Lostraat rijden. Je houdt je hart vast. Vroeg of laat moeten hier ongelukken gebeuren. Onze buurt steunt elke actie voor gezonde en veilige woonwijken. Met bewoners van Verenigingstraat, Koetsweg en Grensstraat dienden we een petitie in met concrete informatie over de gevaren in onze zone en met de vraag naar oplossingen. Gans Kessel-Lo heeft dringend nood aan de uitvoering van het mobiliteitsplan. Aan ons om dit met luide stem te laten horen.”
Ingrid woont al heel lang in Leuven en nu 13 jaar in de Platte Lostraat (het smalle stuk aan de Tiensesteenweg). Ook zij koos voor deze locatie om te wonen omwille van de ligging. Met de fiets vlot naar het station, of naar de stad. Zo gemakkelijk. Doorheen de jaren zag ze het verkeer in de straat alleen maar toenemen, ondanks de (eenzijdige) knip in de straat. Ingrid heeft astma en die meer dan 300 auto’s op 2 uur tijdens de avondspits doen daar absoluut geen goed aan. “Het wordt met momenten onhoudbaar om gewoon thuis te zijn. Het is erg jammer, dat wanneer je zelf kiest voor deze locatie om zoveel mogelijk met de fiets te doen, je gestraft wordt door zoveel uitlaatgassen te moeten slikken.” Ingrid hoopt dat de voorgestelde ingrepen er komen voor 2018. Ze zou niet liever willen dan blijven wonen waar ze nu woont. Als het toch nog zo lang zou duren, wordt een verhuis voor haar noodzakelijk.
Dirk woont in de “midden Platte Lostraat” en is de vage beloftes beu. Reeds eind 2000 en vooral vanaf 2001 hebben vertegenwoordigers van heel wat gezinnen (hoofdzakelijk maar niet uitsluitend) uit de omgeving rond het “midden” van de Platte Lostraat ontmoetingen gehad en vergaderingen belegd met de bevoegde schepenen, acties gepland en uitgevoerd, enz. We hadden ons verenigd in het actiecomité "de Plattelo-buurt slikt het niet meer". Nu wachten we nog altijd op ingrepen die het vele sluipverkeer uit de Platte Lostraat zouden weren. Zoals de zware vrachtwagens met oplegger die hier doorheen denderen en scheuren in vele huizen veroorzaken.
Lees ook het artikel uit het Laatste Nieuws van 18/04/2018
Contact:
Buurtbewoners Michottebuurt
samen met Overleg Buurtcomités Kessel-lo
Elke Franchois
0485 043 188
Sylvia woont reeds 5 jaar in de Verenigingstraat, die overgaat in de Grensstraat, dicht bij alles wat ze nodig heeft. Met haar zoon probeert ze indien mogelijk de fiets te nemen, wat niet altijd even evident is. Maar dat ze de keuze heeft, vindt ze net zo fijn aan het wonen in de deze buurt. Samen met de Grensstraat slikt de Verenigingstraat heel wat verkeer, zo blijkt uit de studie. De ochtendspits met, volgens de telling, meer dan 600 wagens op 2 uur in de Grensstraat, passeren ook allemaal in de Verenigingstraat. Buiten de spitsuren wordt de snelheidslimiet van 30 km per uur ver overschreden. Dit maakt het voor de spelende en fietsende kinderen extra gevaarlijk. “De voorgestelde knip in de Grensstraat om dat 38% doorgaand verkeer (volgens de telling) te kunnen weren, juich ik zeker toe”, zegt Sylvia. “Hopelijk krijgen we dan ook de toelating om een speelstraat te organiseren, iets wat nu niet kan, omwille van de functie voor het doorgaande verkeer.” Samen met haar zoon hoopt ze dat deze ingreep niet al te lang op zich laat wachten.
Kathleen woont nu bijna 11 jaar in de Platte Lostraat (het smalle stuk aan de Tiensesteenweg). Geboren en getogen in Kessel-lo, wilde ze samen met haar dochter heel erg graag in Kessel-lo blijven wonen. Alles vlot bereikbaar met de fiets, dat is zo waardevol. In de Platte Lostraat belandde ze in een heerlijke buurt, die leeft en sterk samen hangt. Ook dit zou ze voor geen geld willen missen. Het verkeer door de erg smalle straat maakt de straat dan weer een pak minder leefbaar. Meer dan 300 auto’s passeren er in de avondspits op 2 uur. Daarvan is een derde sowieso doorgaand verkeer, volgens de telling. “De auto’s passeren zowaar in mijn living”, zegt Kathleen, zo smal is de straat. “Daar hebben we sterke lawaaihinder van maar ook geurhinder, ook in huis. En dan spreken we nog niet over de gezondheidseffecten… Mijn dochter durf ik nu, nu ze wat ouder is, wel alleen laten op straat gaan, naar de overburen bijvoorbeeld. Maar een paar jaar geleden was dat echt nog onmogelijk. De voorgestelde maatregel voor de Platte Lostraat zou echt welkom zijn. Zo wordt ons stukje, maar ook de hele buurt echt een leefstraat. Ook de 100den fietsers die er dagelijks passeren zullen er wel mee zijn. Nu is het soms echt vechten als fietser voor een beetje plaats. Ik hoop dat de stad er niet te lang mee wacht. We snakken er echt wel naar.”
Spits of geen spits: altijd gevaarlijk op de Koetsweg- Verenigingstraat. Ka woont op de Koetsweg, vlakbij de Verenigingstraat. “Tijdens de ochtendspits moet je eens op de hoek Koetsweg – Verenigingstraat gaan staan. Je komt ogen tekort om alles te registreren,.” zegt ze. “Fietsers, groot en klein, banen zich een weg tussen auto´s, vrachtwagens en bestelwagens. Fietsers moeten in de Verenigingstraat vaak het voetpad op. Omdat er gewoonweg geen plaats is op de weg. Als de grootste drukte voorbij is, dan is het gevaar nog niet van de baan: chauffeurs geven gas en scheuren voorbij. Ze geven ‘planché’, zelfs als ze 100 meter verder moeten remmen om de bocht te nemen naar de Verenigingstraat. Het kan nog straffer: chauffeurs die het rode verbodsteken negeren en tegen richting de Platte- Lo inrijden.
Of omgekeerd de knip aan de Koetsweg/ Verenigingstraat negeren en verderop de Platte Lostraat rijden. Je houdt je hart vast. Vroeg of laat moeten hier ongelukken gebeuren. Onze buurt steunt elke actie voor gezonde en veilige woonwijken. Met bewoners van Verenigingstraat, Koetsweg en Grensstraat dienden we een petitie in met concrete informatie over de gevaren in onze zone en met de vraag naar oplossingen. Gans Kessel-Lo heeft dringend nood aan de uitvoering van het mobiliteitsplan. Aan ons om dit met luide stem te laten horen.”
Ingrid woont al heel lang in Leuven en nu 13 jaar in de Platte Lostraat (het smalle stuk aan de Tiensesteenweg). Ook zij koos voor deze locatie om te wonen omwille van de ligging. Met de fiets vlot naar het station, of naar de stad. Zo gemakkelijk. Doorheen de jaren zag ze het verkeer in de straat alleen maar toenemen, ondanks de (eenzijdige) knip in de straat. Ingrid heeft astma en die meer dan 300 auto’s op 2 uur tijdens de avondspits doen daar absoluut geen goed aan. “Het wordt met momenten onhoudbaar om gewoon thuis te zijn. Het is erg jammer, dat wanneer je zelf kiest voor deze locatie om zoveel mogelijk met de fiets te doen, je gestraft wordt door zoveel uitlaatgassen te moeten slikken.” Ingrid hoopt dat de voorgestelde ingrepen er komen voor 2018. Ze zou niet liever willen dan blijven wonen waar ze nu woont. Als het toch nog zo lang zou duren, wordt een verhuis voor haar noodzakelijk.
Dirk woont in de “midden Platte Lostraat” en is de vage beloftes beu. Reeds eind 2000 en vooral vanaf 2001 hebben vertegenwoordigers van heel wat gezinnen (hoofdzakelijk maar niet uitsluitend) uit de omgeving rond het “midden” van de Platte Lostraat ontmoetingen gehad en vergaderingen belegd met de bevoegde schepenen, acties gepland en uitgevoerd, enz. We hadden ons verenigd in het actiecomité "de Plattelo-buurt slikt het niet meer". Nu wachten we nog altijd op ingrepen die het vele sluipverkeer uit de Platte Lostraat zouden weren. Zoals de zware vrachtwagens met oplegger die hier doorheen denderen en scheuren in vele huizen veroorzaken.
Lees ook het artikel uit het Laatste Nieuws van 18/04/2018
Contact:
Buurtbewoners Michottebuurt
samen met Overleg Buurtcomités Kessel-lo
Elke Franchois
0485 043 188