In zijn column in 'Deze Week', uitgave van De Streekkrant, houdt Luc Vanheerentals een krachtig pleidooi voor snel en kordaat ingrijpen om de verkeersoverlast in het oosten van Leuven te vermijden. We brengen zijn tekst hieronder.
"De circa 15 buurtgroepen uit Kessel-lo, die de afgelopen twee jaar participeerden aan het door de stad Leuven georganiseerde overleg voor de aanpak van het sluipverkeer en de verbetering van de veiligheid en leefbaarheid in het dichtbevolkt gebied tussen de Diestse- en Tiensesteenweg, zijn terecht boos over het resultaat. Aanleiding voor het overleg was de verwachte grote impact die de verlegging van de Martelarenlaan richting treinsporen en aanleg van het ‘bellevue-park’ zullen hebben op de verkeersstromen in de brede omgeving. Omdat enkele straten nadien niet meer zullen kunnen aantakken op de Martelarenlaan zal het verkeer immers een andere weg zoeken door Kessel-lo. In het kader van dit overleg liet het stadsbestuur studiebureau Vectris plannen maken, die tijdens een vijftal vergaderingen besproken werden en waarvan de finale versie op instemming van de buurtgroepen kon rekenen. De meest opvallende voorstellen zijn het aanbrengen van ‘knippen’ in enkele straten, de aanleg van een fiets- en busbaan in de Koning Albertlaan en een toeritdosering op de Diestsesteenweg van het verkeer richting Leuven die gepaard gaat met flankerende maatregelen om nieuwe stromen sluipverkeer te voorkomen zoals meer openbaar vervoer en een kiss&ride-parking.
Het was voor velen echter een koude douche dat de schepenen Carl Devlies en Dirk Robbeets tijdens de afsluitende vergadering lieten verstaan dat beslissingen over deze voorstellen met een tweetal jaren zullen uitgesteld worden tot de geplande werken aan de Martelarenlaan, Koning Albertlaan en Tiensesteenweg volledig afgerond zijn. Robbeets liet wel een opening voor maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede komen.
De grote beslissingen worden echter doorgeschoven naar het volgende schepencollege. Terecht vraagt het Overleg Buurtcomités Kessel-lo zich af waarom voor het verkeer van dit deel van Kessel-lo niet kan wat voor de binnenstad vorig jaar op korte termijn wel mogelijk was. Alle begrip voor het feit dat beslissingen over het knippen van verkeer in straten vooraf zeer goed moeten bestudeerd worden, maar waarom die studie nu al niet aanvatten en maatregelen voorbereiden die bijvoorbeeld de nu al voorspelbare grotere verkeersstroom via de Jozef Wautersstraat en Werkhuizenstraat naar de Diestsesteenweg kan opvangen?"
Het was voor velen echter een koude douche dat de schepenen Carl Devlies en Dirk Robbeets tijdens de afsluitende vergadering lieten verstaan dat beslissingen over deze voorstellen met een tweetal jaren zullen uitgesteld worden tot de geplande werken aan de Martelarenlaan, Koning Albertlaan en Tiensesteenweg volledig afgerond zijn. Robbeets liet wel een opening voor maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede komen.
De grote beslissingen worden echter doorgeschoven naar het volgende schepencollege. Terecht vraagt het Overleg Buurtcomités Kessel-lo zich af waarom voor het verkeer van dit deel van Kessel-lo niet kan wat voor de binnenstad vorig jaar op korte termijn wel mogelijk was. Alle begrip voor het feit dat beslissingen over het knippen van verkeer in straten vooraf zeer goed moeten bestudeerd worden, maar waarom die studie nu al niet aanvatten en maatregelen voorbereiden die bijvoorbeeld de nu al voorspelbare grotere verkeersstroom via de Jozef Wautersstraat en Werkhuizenstraat naar de Diestsesteenweg kan opvangen?"