OVERLEG BUURTCOMITÉS KESSEL-LO
  • home
  • mobiliteit
  • de Wenselaar
  • buurtcomités
  • plan voor Kessel-Lo
  • doe mee!
  • meer inspraak
.

inspraak dreigt met sisser te eindigen

27/12/2016

0 Reacties

 
Picture
Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) is ontgoocheld nu maatregelen uitblijven om de verkeersstromen in het binnengebied tussen de Tiense- en de Diestsesteenweg te beperken. Tijdens een gesprek met de schepenen bleek dat de Stad niet bereid is de maatregelen door te voeren uit het verkeerscirculatieplan dat ze zelf besteld had. Met de komst van het Park Belle Vue wordt nochtans zware verkeershinder verwacht.

(Illustratie: OBK, op basis van de presentatie van Vectris voor het burgerpanel dat het verkeerscirculatieplan begeleid heeft.)


Op 20 december 2016 hadden de schepenen bevoegd voor verkeer (Carl Devlies), openbare werken (Dirk Robbeets) en milieu (Mohamed Ridouani) een onderhoud met een vierkoppige delegatie van OBK, in aanwezigheid van mobiliteitsambtenaar Tim Asperges. Het OBK vroeg de schepenen hoe en wanneer de door Vectris uitgewerkte plannen concrete uitvoering zullen krijgen. Tijdens het gesprek bleek al gauw dat de stad niet bereid is maatregelen door te voeren om de verkeersafwikkeling in goede banen te leiden en om de leefbaarheid in de betrokken wijken te garanderen, behalve dan wat strikt noodzakelijk is als gevolg van de aanleg van Park Belle Vue. Het OBK is erg teleurgesteld in deze ontwikkeling.

De stad had een ambitieus en hoopgevend plan voor het Kesselse binnengebied uitgewerkt in samenwerking met studiebureau Vectris en een burgerpanel van meer dan 40 Kesselaars. Dat plan moest sluipverkeer en nog meer files bestrijden, het verkeer op de Diestsesteenweg vlot trekken en zorgen voor straten waar het aangenaam wonen is. De leden van het panel en het OBK hebben eind september 2016 het plan gunstig onthaald.

Hier vindt u de hoofdlijnen van dit plan.

Helaas blijkt nu dat de schepenen zelfs voor de meest noodzakelijke maatregelen uit het plan terugdeinzen, zogezegd omdat er te weinig draagvlak voor zou zijn. Voor het eind van de legislatuur wil het schepencollege liefst geen enkele nieuwe maatregel nemen, zo blijkt uit het onderhoud van 20 december.

Veel Kesselse buurtcomités vragen al jaren om ingrepen die de verkeersveiligheid en leefbaarheid in hun straat verhogen en de verkeersoverlast aan banden leggen. Het OBK vindt verder uitstel onbegrijpelijk. De nakende heraanleg van de Martelarenlaan, een van de drie grootste verkeersassen van dit deel van Leuven, dreigt immers de hinder en de chaos in een aantal straten nog te vergroten, terwijl de geplande toeritdosering, om bussen sneller richting station te laten rijden, voor extra sluipverkeer kan zorgen. Zowel de werken aan de Spoordijk en Park Belle Vue als de ingrepen op de steenweg zijn volgens het OBK een ideale aanleiding om in te zetten op andere mobiliteit en meer leefbaarheid. Om die reden hebben veel straatvertegenwoordigers meer dan een jaar lang mee gewerkt aan de opmaak van het plan. Ze komen nu van een kale reis thuis.

We hopen dat het stadsbestuur in het nieuwe jaar alsnog haar verantwoordelijkheid opneemt, haar goede voornemens van weleer uitvoert en met belangrijke voorstellen komt op de eerstvolgende bijeenkomst van het burgerpanel, voorzien op 19 januari.

Het OBK overweegt nu andere stappen om opnieuw beweging in dit dossier te krijgen. Het volgende burgerpanel, op 19 januari, wordt ongetwijfeld een cruciaal moment.

0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    wat en wie?

    Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) is een platform van bewonersgroepen en individuen die de mobiliteit en de bewonersinspraak willen verbeteren in deze deelgemeente van Leuven.

    Foto
    Blijf op de hoogte van de mobiliteitsplannen voor Kessel-Lo; volg ons op facebook
Maak een gratis website met Weebly