OVERLEG BUURTCOMITÉS KESSEL-LO
  • home
  • mobiliteit
  • de Wenselaar
  • buurtcomités
  • plan voor Kessel-Lo
  • doe mee!
  • meer inspraak
.

een wenselaar voor kessel-L3o

10/2/2018

0 Reacties

 

1/3/2018:
kesselaars bouwen een monument voor de kesselse dromen

Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo bestaat 10 jaar! En dus geven we onszelf en alle Kesselaars een cadeau. Een monument voor de Kesselse dromen.
We noemen het 'de WENSELAAR'.
Waarop alle Kesselaars hun wens voor een mooiere en betere Kesselse leefomgeving kunnen schrijven.
Op 1 maart werken we verder.
Welkom om 19u30 in Hal5 om mee te doen!


Meer lezen
0 Reacties

overleg buurtcomités genomineerd voor Leuvense persprijs

2/2/2018

0 Reacties

 




​OBK-vrijwilligers
binnenkort met een lintje?







​

​afbeelding CC BY-SA 2.0
​Jock Rutherford
Picture





De Leuvense persclub reikt al voor de 15de keer de Hugo De Keyserprijs uit. De prijs gaat naar een persoon of organisatie die het afgelopen jaar op een opmerkelijke manier het leven in Leuven aangenamer maakte. Het OBK, Overleg Buurtcomités Kessel-Lo, is genomineerd. 
De prijsuitreiking, mét toespraak van Rik Torfs, gaat door op
woensdagavond 7 februari om 20h in de Wandelzaal van het Leuvense stadhuis. Supporters zijn welkom en duimen is warm aanbevolen.
0 Reacties

wanneer maakt de stad plan vectris bekend?

11/1/2018

2 Reacties

 

Kesselaars hebben nood aan informatie. publicatie van het obk al 1795 keer gelezen. ​Oppositiepartijen reageren; meerderheidspartijen zwijgen.

Picture
Weginfrastructuur als deze Lange Lostraat nodigt uit om héél snel te rijden. Hier de verkeersveiligheid verhogen, is niet "in het wilde weg maatregelen nemen en de boel nog meer op een hoop gooien" zoals de schepen het noemt. Zijn opmerking schept opnieuw verwarring over de inhoud van Plan Vectris en over de aard van de vragen van de buurtcomités.

De publicatie van het Overleg Buurcomités Kessel-Lo, 'Opstoppingen of oplossingen, mobiliteit in Kessel-Lo op een keerpunt', voldoet duidelijk aan een vraag. De tekst is online al 1795 keer geopend. Alle oppositiepartijen hebben al gereageerd maar van de meerderheidspartijen SPA en CD&V horen we helemaal niets. Via de pers vernemen we wel een reactie van de schepen. Die is wel verrassend eerlijk maar gaat helaas volkomen voorbij aan de inhoud van onze publicatie.

Meer lezen
2 Reacties

"Buren zijn het wachten beu"

28/12/2017

0 Reacties

 

publicatie van OBK in Nieuwsblad en laatste nieuws

Picture
Lees hier de artikels van het Laatste Nieuws en het Nieuwsblad over de OBK-publicatie 'Opstoppingen of oplossingen, mobiliteit in Kessel-Lo op een keerpunt'.

​Voor de duidelijkheid even vermelden dat Plan Vectris niet geschreven is in opdracht van het OBK maar wel degelijk besteld en gefinancierd is door het stadsbestuur, weliswaar op aandringen van de buurtcomités.
0 Reacties

opstoppingen of oplossingen

26/12/2017

0 Reacties

 

OBK suggereert pistes voor betere mobiliteit in nieuwe publicatie

Picture

Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) heeft zopas een publicatie uitgebracht die inzoomt op de mobiliteitsproblemen waar veel Kesselse straten mee geconfronteerd worden. We denken aan auto's die over de stoep rijden, files in woonstraten, te hoge snelheden in straten waar onze kinderen doorheen fietsen en steenwegen die volledig verzadigd zijn.

Maar bovenal is de publicatie 'OPSTOPPINGEN OF OPLOSSINGEN, mobiliteit in Kessel-Lo op een keerpunt' een resultaat en analyse van twee jaar zinvolle en goede samenwerking tussen burgers, experten en ambtenaren om pistes te zoeken die de levenskwaliteit, bereikbaarheid en verkeersveiligheid in dit deel van Leuven kunnen verhogen en de files kunnen terugdringen, het zogenaamde burgerpanel voor de opmaak van een circulatieplan voor Kessel-Lo. Er ligt nu een blauwdruk klaar voor een ambitieus, onderbouwd en globaal mobiliteitsbeleid in het Leuvense. Deze plannen zijn nu rijp voor consultatie en aftoetsing bij de bredere bevolking.

“Kessel-Lo is een sterk groeiende deelgemeente met veel jonge gezinnen en kinderen. De roep van de Kesselaars om meer verkeersveiligheid is dan ook levensnoodzakelijk" zegt Suzy Staes van het OBK.

"De problemen inzake files, overlast en verkeersonveiligheid in Kessel-Lo zijn zo groot dat we niet nog eens jaren kunnen wachten." zegt  Wilfried Joachum van het OBK . "Met de plannen die nu voorliggen, weten we voor het eerst in welke richting we een oplossing moeten zoeken. Die plannen zijn zeker nog niet af. Het moet besproken, verfijnd en waarschijnlijk ook bijgestuurd worden in overleg met alle Kesselaars. Maar er is geen reden om te wachten: die discussie kan nog voor de verkiezingen beginnen." ​

​Je kunt de publicatie hier lezen of een pdf aanvragen via email. 
​Check ook ons artikel over de recente actie van het buurtoverleg Kortrijksestraat - Beosierlaan.
0 Reacties

vuilbakken beschermen de stoep

18/12/2017

0 Reacties

 
Picture
Ludieke actie van het 'buurtoverleg Kortrijksestraat - Beosierlaan midden december: het nieuwe wijkcomité zet de vuilbakken op de stoep. Zo kan de stoep eindelijk nog eens stoep zijn en geen 3de rijvak.

​Sinds de invoer van het eenrichtingsverkeer in de Borstelstraat (stuk Gemeentestraat – Kortrijksestraat) merkt de buurt een substantiële toename van verkeer in de Kortrijksestraat – Beosierlaan en omgeving. De enorme toename van het verkeer (meer dan verdubbeling in vergelijking met de situatie voorheen) heeft als gevolg dat het verkeer helemaal stropt en dat auto's er niet beter op vinden dan van de stoep een derde baanvak te maken.

De stadsdiensten en de politie kennen de problemen. Er zou een oplossing in de maak zijn. De buurtbewoners kijken er vol verwachting naar uit.
0 Reacties

wordt leuven het nieuwe kopenhagen?

29/3/2017

0 Reacties

 
Picture
De Stad Leuven pakt uit met een fietsbeleidsplan. Het doel is naar verluidt om het aandeel fietsverplaatsingen bijna te verdubbelen. Waar de fiets nu goed is voor 17% van onze mobiliteit, zou dat binnen enkele jaren moeten stijgen tot 33%. Daarmee wil Leuven dé fietsstad van België worden. Leuven, het Kopenhagen van België, zegt Mohammed Ridouani. Om dat doel te bereiken, stelt de Stad 80 maatregelen voor.

​Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) reageert opgetogen. De tijd waarin onze beleidsmakers fietsers leken te beschouwen als lastige verschijnselen die voor overlast zorgden, lijkt hiermee voorgoed begraven. Dat is nodig ook want zolang Leuven niet overal fietsvriendelijk is, zullen veel mensen voor de auto blijven kiezen, ook voor relatief korte afstanden.
​
Het OBK heeft wel één kanttekening bij dit plan: het zal nooit veilig, snel en

Meer lezen
0 Reacties

toch hoop op verkeersveiligheid voor kessel-lo?

7/3/2017

0 Reacties

 
SCHEPEN ROBBEETS GEEFT TOE DAT EEN AANTAL MAATREGELEN ONMIDDELLIJK INGEVOERD KUNNEN WORDEN
Picture
Veel buurtcomités uit Kessel-Lo waarschuwen al jaren voor gevaarlijke verkeerssituaties in hun straten: te hoge snelheid, auto's die over voetpaden rijden om tegenliggers in de smalle woonstraten te kruisen, fietsers die hetzelfde doen omdat de rijbaan vol staat met wagens... Op het burgerpanel van 19/01/2017 dringen verschillende mensen aan op snelle maatregelen om dat soort situaties tegen te gaan. Volgens hen is er geen enkele reden om te wachten met ingrepen die onze staten veiliger kunnen maken.

En kijk, nieuw beeldmateriaal van de laatste vergadering van het burgerpanel toont dat dit pleidooi niet in dovemansoren valt. Koen Stuyven van studiebureau Vectris concludeert dat een blijvend overleg tussen de stad en de buurtbewoners over verkeersveiligheid en een ruim pakket aan "quick wins" nodig zal zijn. En schepen Dirk Robbeets (op de foto met micro) ... die laat een heel duidelijke opening voor snelle maatregelen.

​Bekijk hier het filmpje waarin panelleden de schepen confronteren met hun eisen.
0 Reacties

michottebuurt verliest geduld

7/3/2017

0 Reacties

 

buurtbewoners getuigen

Picture
Bewoners van de Michottebuurt in Kessel-Lo klagen over de drukke autostromen in hun veel te smalle straatjes, met tot 300 auto’s per uur in de Grensstraat. Al sinds het jaar 2000 vragen ze aan de Stad Leuven om snel maatregelen te nemen om de levenskwaliteit en de verkeersveiligheid in hun buurt te verzekeren. "De buurt slikt dit niet meer", luidt het nu.
Hieronder vind je hun getuigenissen.

Met deze noodkreet scharen de buurtbewoners zich achter het ontwerp verkeerscirculatieplan voor Kessel-Lo dat studiebureau Vectris samen met een burgerpanel van 40 Kesselaars gemaakt heeft maar dat het stadsbestuur voorlopig niet lijkt te willen uitvoeren.

Meer lezen
0 Reacties

de streekkrant over de traagheid van het mobiliteitsbeleid voor kessel-lo

23/2/2017

0 Reacties

 
Picture
In zijn column in 'Deze Week', uitgave van De Streekkrant, houdt Luc Vanheerentals een krachtig pleidooi voor snel en kordaat ingrijpen om de verkeersoverlast in het oosten van Leuven te vermijden. We brengen zijn tekst hieronder.​

Meer lezen
0 Reacties
<<Vorige
Voorwaarts>>

    wat en wie?

    Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) is een platform van bewonersgroepen en individuen die de mobiliteit en de bewonersinspraak willen verbeteren in deze deelgemeente van Leuven.

    Foto
    Blijf op de hoogte van de mobiliteitsplannen voor Kessel-Lo; volg ons op facebook
Maak een gratis website met Weebly