alleenstaande maatregel van stad leuven verschuift enkel de problemen. tijd voor een globale planning van het verkeer in Kessel-Lo.
Het buurtcomité 'KorBeo' van de Kortrijksestraat en de Beosierlaan protesteert tegen de karavaan auto's die elke ochtend voor hun deur passeert. Een schrijnend filmpje toont hoe een eindeloze stoet auto's zich een weg baant door een smalle straat, regelmatig zelfs over het voetpad.
Zowel het comité KorBeo als de bewoners van de Borstelstraat vragen een globale oplossing om het sluipverkeer te verminderen.
Zowel het comité KorBeo als de bewoners van de Borstelstraat vragen een globale oplossing om het sluipverkeer te verminderen.
Die situatie doet zich voor sinds eind vorig jaar, toen de stad Leuven een enkelrichting heeft ingevoerd in de nabijgelegen Borstelstraat, om tegemoet te komen aan klachten van bewoners daar.
Helaas zien we nog maar eens een keer dat alleenstaande maatregelen, zonder globaal plan, problemen enkel afwentelen op anderen. Ook de nieuwe beslissing van het Schepencollege van 16 maart 2018 zal volgens het comité KorBeo de problemen alleen maar verschuiven, deze keer van de ochtend- naar de avondspits.
Al het verkeer dat vroeger door de Borstelstraat naar de Gemeentestraat reed (een traject van 200 meter) moet zich nu een weg banen langs de Kortrijksestraat en de Beosierlaan. De bewoners van die straten wijzen er op dat de hele verkeersstoet nu een afstand van meer dan 700 meter aflegt, door een woongebied met 3 crèches, een rusthuis, een kleuter- en lagere school vlakbij en grasvelden waar kinderen spelen.
Ondertussen heeft een groep bewoners uit de Borstelstraat de Stad laten weten dat de verkeersveiligheid bij hen verbeterd is dankzij de invoering van de enkelrichting maar ook zij vinden de situatie nog steeds niet ideaal. Ze beseffen dat het sluipverkeer gewoon verplaatst is. Bovendien schatten ze dat elke dag zo'n 50 wagens de enkelrichting in de Borstelstraat negeren. "Onze eerdere voorstellen gingen daarom iets verder en voorzagen een éénrichtingsstuk tot waar de Borstelsstraat de Pastoor Eeckelaarslaan kruist, eventueel aangevuld met een éénrichtingsstraat in de Kortijksestraat tussen Borstelsstraat & F. Nackaertsstraat" benadrukken ze.
Het valt op dat beide buurtgroepen een globale aanpak verdedigen. Fragmentaire ingrepen moeten voor hen plaats maken voor meer doordachte maatregelen die het sluipverkeer terugdringen. Beide groepen verwijzen naar de "slimme" ANPR-camera's (camera's met nummerplaatherkenning) zoals de Stad Leuven gebruikt in de wijk 'Spaanse Kroon'.
Bijlagen:
Helaas zien we nog maar eens een keer dat alleenstaande maatregelen, zonder globaal plan, problemen enkel afwentelen op anderen. Ook de nieuwe beslissing van het Schepencollege van 16 maart 2018 zal volgens het comité KorBeo de problemen alleen maar verschuiven, deze keer van de ochtend- naar de avondspits.
Al het verkeer dat vroeger door de Borstelstraat naar de Gemeentestraat reed (een traject van 200 meter) moet zich nu een weg banen langs de Kortrijksestraat en de Beosierlaan. De bewoners van die straten wijzen er op dat de hele verkeersstoet nu een afstand van meer dan 700 meter aflegt, door een woongebied met 3 crèches, een rusthuis, een kleuter- en lagere school vlakbij en grasvelden waar kinderen spelen.
Ondertussen heeft een groep bewoners uit de Borstelstraat de Stad laten weten dat de verkeersveiligheid bij hen verbeterd is dankzij de invoering van de enkelrichting maar ook zij vinden de situatie nog steeds niet ideaal. Ze beseffen dat het sluipverkeer gewoon verplaatst is. Bovendien schatten ze dat elke dag zo'n 50 wagens de enkelrichting in de Borstelstraat negeren. "Onze eerdere voorstellen gingen daarom iets verder en voorzagen een éénrichtingsstuk tot waar de Borstelsstraat de Pastoor Eeckelaarslaan kruist, eventueel aangevuld met een éénrichtingsstraat in de Kortijksestraat tussen Borstelsstraat & F. Nackaertsstraat" benadrukken ze.
Het valt op dat beide buurtgroepen een globale aanpak verdedigen. Fragmentaire ingrepen moeten voor hen plaats maken voor meer doordachte maatregelen die het sluipverkeer terugdringen. Beide groepen verwijzen naar de "slimme" ANPR-camera's (camera's met nummerplaatherkenning) zoals de Stad Leuven gebruikt in de wijk 'Spaanse Kroon'.
Bijlagen:
- persbericht van 22/03/2018 van comité KorBeo.
- Kaarten omgeving Borstelsstraat: de huidige en de toekomstige verkeerssituatie
- Fotocollage van affiches tegen het sluipverkeer in de huizen van de Beosierlaan en Kortrijksestraat
- Collegebesluit 16/03/2018 + advies en voorstellen dienst Mobiliteit