OVERLEG BUURTCOMITÉS KESSEL-LO
  • home
  • mobiliteit
  • de Wenselaar
  • buurtcomités
  • plan voor Kessel-Lo
  • doe mee!
  • meer inspraak
.

stad leuven en burgers van kessel-lo maken een nieuw mobiliteitsplan voor de buurt tussen de steenwegen

18/1/2016

3 Reacties

 
Picture
Een burgerpanel van Kesselaars buigt zich de komende maanden over de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan voor de buurt tussen Diestse- en Tiensesteenweg. Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) wil alle inwoners de kans geven daaraan mee te werken.

(Foto: buurtvergadering van het OBK.)
De laatste jaren heeft het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo systematisch gepleit voor inspraak, verkeerstellingen en een circulatieplan voor onze Leuvense deelgemeente. De geplande nieuwe Martelarenlaan naast het spoor en de creatie van het park Belle Vue hebben onze vraag in een stroomversnelling gebracht. In het najaar heeft het schepencollege, tot onze grote tevredenheid, opdracht gegeven aan het bureau Vectris om het sluipverkeer te tellen en vervolgens een mobiliteitsplan op te maken voor de buurt tussen Diestse- en Tiensesteenweg.
 
Midden november 2015 is ook een burgerpanel samengesteld dat moet nagaan welke verkeersinrichting het meest wenselijk is voor het ‘binnengebied’. Iedereen mocht zich kandidaat stellen voor een plek in dit panel, maar niet iedereen was op de hoogte van het initiatief. De buurtcomités van het OBK zijn wel ruim vertegenwoordigd.
 
Op de eerste voorbereidende vergadering maakten een 40-tal deelnemers een denkoefening over de toekomst van onze straten vanuit verschillende standpunten: bewoner, middenstand, schoolgaande jeugd... In februari 2016 gaat het participatieproces helemaal van start. 
 
Met de hulp van Vectris komt het burgerpanel de komende maanden nog 3 keer bijeen. Op de eerstvolgende bijeenkomst van 25 februari 2016 zal Vectris de resultaten van de verkeerstellingen voorstellen. Deze gegevens moeten een gedetailleerd beeld van de verkeersstromen brengen en zullen het burgerpanel helpen om een aanzet naar verschillende scenario’s te geven.
 
In de tweede workshop van 2016 (in april) zal het panel op basis van een afwegingskader een evaluatie van de scenario’s maken. Daarna bekijkt Vectris samen met de deelnemers of er varianten mogelijk zijn die een betere oplossing opleveren. Het is waarschijnlijk dat enkele scenario's afvallen omwille van te grote nadelen. Bedoeling is te komen tot een voorkeurscenario.
 
Op de laatste workshop van 2016 (in juni) stelt het panel een actieplan op en bepaalt het de maatregelen om het voorkeurscenario te realiseren.
 
Vectris voorziet op het einde van het proces een infoavond waar het proces en het voorkeurscenario worden toegelicht voor heel de buurt.
 
Momenteel weten we niet of deze stappen voldoende zullen zijn om het noodzakelijke draagvlak voor een finaal voorkeursscenario te creëren. We willen als Overleg Buurtcomités onze verantwoordelijkheid opnemen en de resultaten van de komende vergaderingen breed communiceren. We plannen een bijkomende inspraakavond met de buurt in het voorjaar tussen de eerste en tweede workshop. We moeten immers durven scenario’s voor te leggen, mensen laten nadenken en basisdemocratisch eventuele aanpassingen verwerken.
 
Op die manier kunnen we zeker zijn dat we alles gedaan hebben om het scenario met de meeste steun te realiseren.  En dat was toch de bedoeling van het participatieproces. Iedereen kansen geven om het woord te nemen is een basisvoorwaarde voor succes.
 
Wil je op de hoogte blijven, mail dan naar info@buurtcomiteskessello.be.

3 Reacties
Rik Huys
19/3/2016 06:14:23 pm

Als jullie daarin ernstig willen zijn, moet je natuurlijk ook de buurten betrekken waarnaar jullie de verkeersoverlast zullen afwentelen. Dit betekent dus de wijken tussen de Diestsesteenweg en Tiensessteenweg die verder in het oosten liggen. Tot nog toe hebben de initiatieven vanuit Kessel-Lo enkel geleid tot verschuiving van de overlast naar Boven-Lo en Korbeek-Lo met percentages 'sluipverkeer' waarbij de door jullie vermelde getallen verbleken. Kortom, zijn jullie het zoveelste egoïstische nimby comité dat enkel de overlast verschuift naar wijken die zich minder goed kunnen organiseren? Vermoedelijk wel, maar bewijs het tegendeel.

Antwoord
Piet Van Meerbeek
20/3/2016 11:40:25 am

Beste Rik, fijn dat je reageert. En ik begrijp je bezorgdheid. Het sluipverkeer in jullie wijk is inderdaad een stuk groter dan die in Beneden-Lo en in het verleden is er weinig werk gemaakt van een globaal mobiliteitsplan. Problemen werden inderdaad vaak verschoven.

Maar wees gerust: het is absoluut niet onze bedoeling om verkeersoverlast af te schuiven op andere straten. Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo is een jaar of 8 geleden ontstaan om de gefragmenteerde aanpak van de mobiliteitsproblemen net te overstijgen en oplossingen te zoeken waar alle straten beter van worden.

Het OBK staat dus ook volledig open voor comités of individuele bewoners uit alle hoeken van Kessel-Lo. Jij bent even welkom als alle andere Kesselaars op onze vergaderingen. Via een commentaar als deze kan iedereen laten weten dat zij of hij uitgenodigd wil worden. We plannen binnenkort ook een overlegmoment over de verkeerscirculatie waarvoor we breed willen mobiliseren. Een datum hebben we nog niet maar we houden je op de hoogte. Het zou heel fijn zijn als jij je buren mee kan warm maken daarvoor.

Vriendelijke groeten.

Piet

Antwoord
Toon
21/3/2016 10:27:18 am

Ik begrijp eveneens ten volle jouw commentaar en bezorgdheid, Rik, en sluit me aan bij medestander Piet van het OBK.
Bovendien is het goed om weten (& eraan te herinneren)
- dat we in het lopende participatietraject met de stad Leuven op zoek zijn, in overleg met de stad (mobiliteitsambtenaar Tim Asperges) en met studiebureau Vectris (Koen Stuyven en zijn ploeg), naar het meest optimale verkeerscirculatieplan voor de toekomst.
- dat dit traject gebeurt in actieve samenwerking met een veertigtal bewoners, waaronder enkele vertegenwoordigers van 'Kessel-Lo Oost)
- dat de problematiek van het gebied 'Boven-Lo' daar al enkele malenn aan bod is gekomen, en dat we daar allemaal oog voor hebben
- dat het OBK, om tot een deugdelijk verkeerscirculatieplan te komen, als één van de criteria naar voor schuift, en dit sinds enkele jaren:
<< Vriendelijk voor verder gelegen wijken.
Het circulatieplan mag niet het verkeeroverlastprobleem van onze wijk simpelweg verschuiven naar de verder weg gelegen wijken (vb. Koetsweg, Platte Lostraat). Dit maakt het noodzakelijk dat het plan niet beperkt blijft tot onze wijk, maar op de grotere regio tussen de twee steenwegen betrekking heeft (ook al is dat misschien niet de concrete vraag van de stad aan ons buurtoverleg).>>
In de hoop hiermee een bijdrage te leveren voor een brede samenwerking tussen de diverse (deel)wijken van Kessel-Lo.
Vriendelijke groet en tot op een volgende bijeenkomst?
Toon

Antwoord



Laat een antwoord achter.

    wat en wie?

    Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) is een platform van bewonersgroepen en individuen die de mobiliteit en de bewonersinspraak willen verbeteren in deze deelgemeente van Leuven.

    Foto
    Blijf op de hoogte van de mobiliteitsplannen voor Kessel-Lo; volg ons op facebook
Maak een gratis website met Weebly