OVERLEG BUURTCOMITÉS KESSEL-LO
  • home
  • mobiliteit
  • de Wenselaar
  • buurtcomités
  • plan voor Kessel-Lo
  • doe mee!
  • meer inspraak
.

wordt leuven het nieuwe kopenhagen?

29/3/2017

0 Reacties

 
Picture
De Stad Leuven pakt uit met een fietsbeleidsplan. Het doel is naar verluidt om het aandeel fietsverplaatsingen bijna te verdubbelen. Waar de fiets nu goed is voor 17% van onze mobiliteit, zou dat binnen enkele jaren moeten stijgen tot 33%. Daarmee wil Leuven dé fietsstad van België worden. Leuven, het Kopenhagen van België, zegt Mohammed Ridouani. Om dat doel te bereiken, stelt de Stad 80 maatregelen voor.

​Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) reageert opgetogen. De tijd waarin onze beleidsmakers fietsers leken te beschouwen als lastige verschijnselen die voor overlast zorgden, lijkt hiermee voorgoed begraven. Dat is nodig ook want zolang Leuven niet overal fietsvriendelijk is, zullen veel mensen voor de auto blijven kiezen, ook voor relatief korte afstanden.
​
Het OBK heeft wel één kanttekening bij dit plan: het zal nooit veilig, snel en
... comfortabel fietsen worden in straten die kreunen onder een enorme autodruk. Vaak is het daar te gevaarlijk voor, zijn er te veel drempels of is er fysiek niet genoeg plaats voor de fiets. Zo moeten fietsers in de Koning-Albertlaan tijdens de spits uitwijken naar het voetpad omdat er op de straat geen doorkomen aan is (zie foto hierboven). Nochtans is de Koning-Albertlaan het westelijke sluitstuk van dé fietssnelweg van Kessel-Lo, het Jan-Vranckxtracé. Of neem de Werkhuizenstraat: daar moet je 's ochtends de file voorbij gaan in het midden van de rijweg (foto hieronder). Geen van beide situaties zijn veilig of comfortabel en zolang de grote stroom van auto's door die straten blijft rijden, zal dat zo blijven.

Als we mensen willen overtuigen om van de auto op de fiets over te stappen, zijn enkele grote fietssnelwegen belangrijk maar niet voldoende. We moeten alle straten fietsvriendelijk maken en dat betekent dat de autodruk overal binnen de perken moet blijven. Dan moeten we ook een plan ontwikkelen om de grote toestroom van auto's vanuit het Hageland te verminderen. Een fietsbeleid moet hand in hand gaan met een autobeleid en een beleid voor openbaar vervoer. Het een kan niet los van de andere. We moeten ook de bus aantrekkelijker maken, bepaalde sluiproutes aanpakken...  Op dat vlak kunnen we de oppositie bijtreden: er is een globaal mobiliteitsplan nodig. Een fietsbeleidsplan alleen is een weeskind.

​Maar er is goed nieuws: voor Kessel-Lo bestaat dat plan al. Het heet Plan Vectris, wordt gesteund door alle buurtcomités, veel van de maatregelen die er in staan, kunnen nog deze legislatuur toegepast worden en je vindt hier de nodige info er over.
Picture
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    wat en wie?

    Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) is een platform van bewonersgroepen en individuen die de mobiliteit en de bewonersinspraak willen verbeteren in deze deelgemeente van Leuven.

    Foto
    Blijf op de hoogte van de mobiliteitsplannen voor Kessel-Lo; volg ons op facebook
Maak een gratis website met Weebly