OVERLEG BUURTCOMITÉS KESSEL-LO
  • home
  • mobiliteit
  • de Wenselaar
  • buurtcomités
  • plan voor Kessel-Lo
  • doe mee!
  • meer inspraak
.

30 wordt de norm in heel Leuven

12/9/2020

 

nota van OBk dient als inspiratie voor nieuw beleid

Foto
We hebben er lang op moeten wachten en voor moeten ijveren maar eindelijk heeft het schepencollege de uitbreiding van de zone 30 goedgekeurd. In haar persbericht neemt het stadsbestuur ons principe over : "de zone 30 wordt de norm, het snelheidsregime van 50 km/u of 70 km/u behouden we enkel waar het veilig kan en aangewezen is." En ook dit belangrijk argument uit onze eerdere discussienota vinden we terug in hun persbericht : "Zo krijg je grote, coherente zones 30 en wordt communiceren, sensibiliseren en respecteren makkelijker."

Voor het OBK is dit een mooie opsteker. In de pers erkent schepen David Dessers ook onze rol in het besluitvormingsproces.
Concreet betekent deze beslissing dat nagenoeg in heel Kessel-Lo 30 km/u het maximum wordt. In ons voorstel werd de bestaande zone 30 op de Eenmeilaan uitgebreid tot aan de Herfstlaan en werden de meest westelijke segmenten van de Tiense- en Diestsesteenweg (veel drukke oversteekplaatsen, nu reeds gedeeltelijk ‘zone 30 schoolomgeving’) volledig zone 30. We betreuren dat deze voorstellen niet zijn weerhouden maar globaal gezien reageert het OBK zeer tevreden. Voor de veiligheid en levenskwaliteit van de Kesselaars is deze beslissing een stap vooruit.

We zijn ook blij te lezen dat het schepencollege plant om duidelijk aan te geven waar 30 km/u geldt en de snelheid te remmen door middel van “wegversmallingen, fietssuggestiestroken, signalisatieborden, bomen en plateaus”. En dat de politie er op toe zal zien “dat de maximumsnelheid gerespecteerd wordt”. Dat is erg belangrijk.

Ook het VIAS, een onafhankelijk kenniscentrum rond verkeersveiligheid en mobiliteit, spreekt lovend over de beleidsmaatregel. In het Laatste Nieuws van 10/09/2020 zegt Stef Willems van VIAS: "Eigenlijk volgt de Leuvense beslissing om na het centrum van de stad ook maximum 30 km/uur in te voeren in de deelgemeenten de internationale trend. (...) Het maakt wel degelijk een verschil in het aantal verkeersslachtoffers. "

Deze beslissing heeft helaas erg lang op zich laten wachten, wat tekenend is voor een te trage en te aarzelende besluitvorming op vlak van mobiliteit. We hopen dat de beslissing in januari meteen omgezet wordt in de praktijk, zodat we op dat moment al kunnen starten met een brede campagne van sensibilisering en handhaving. De aangekondigde snelheidsremmende maatregelen volgen hopelijk snel, desnoods via tijdelijke low-budgetingrepen, maar mogen geen voorwaarde zijn voor de invoering. We vragen de stad ook dit besluitvormingsproces te evalueren zodat het beleid in de toekomst sneller vooruit kan.

Je vindt ons persbericht hier.

Reageren is niet langer mogelijk.
Maak een gratis website met Weebly