Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) vraagt Stad Leuven om efficiëntie en een sense of urgency. Doordachte beleidsplannen zijn absoluut noodzakelijk maar de trage vooruitgang van projecten in Leuven frustreert. Als het gaat om verkeersveiligheid is treuzelen zelfs ronduit onverantwoord.
Het OBK is al sinds 2007 een fervente pleitbezorger van een doordacht mobiliteitsbeleid in Leuven. We vragen al sinds het begin een mobiliteitsplan dat de trajecten en manieren van verplaatsing door Kessel-Lo in een duurzame richting stuurt. We hebben er lang op moeten wachten maar we zijn blij dat de opmaak van zo'n plan nu eindelijk van start is gegaan.
Maar plannen hoeft niet altijd te botsen met snel ingrijpen Als het gaat om verkeersveiligheid, dus om mensenlevens, dan is treuzelen en uitstellen onverantwoord. Na enkele overlegvergaderingen in 2019 hebben het stadsbestuur en het OBK samen beslist dat de Kesselse buurtcomités een aantal voorstellen zouden doen van zogenaamde 'quick wins', ingrepen die relatief snel kunnen en die geen verschuiving van het verkeer van een straat naar een andere veroorzaken. Denk aan beveiliging van een kruispunt met bloembakken of ander tijdelijk straatmeubilair, nieuwe zebrapaden, andere signalisatie... De stad was het met ons eens dat dat soort ingrepen niet hoefde te wachten op het mobiliteitsplan. Op 13 juli 2019 heeft het OBK haar "quick-winplan" bezorgd aan het stadsbestuur. Bovendien kwam het OBK op 1 mei 2020 met een voorstel om de uitbreiding van de zone 30 die voorzien was in het meerderheidsakkoord vorm te geven. De stad heeft dat voorstel ook formeel goedgekeurd als nieuw beleid.
Helaas, bijna een jaar na ons zone 30-plan en meer dan anderhalf jaar na ons quick-winplan is er nog steeds bijzonder weinig veranderd op het terrein. Van de voorgestelde snelle ingrepen is bedroevend weinig gerealiseerd. De gevaarlijke kruispunten en oversteekplaatsen blijven even gevaarlijk als toen. Bovendien horen we dat de uitbreiding van de zone 30, aanvankelijk in het vooruitzicht gesteld voor begin 2021, en daarna beloofd voor de zomer, wellicht opnieuw vertraging oploopt.
Het OBK verbaast zich over zoveel traagheid. De wittebroodsweken van het huidige schepencollege zijn al even voorbij. Het is tijd voor resultaten. Andere steden tonen dat snel ingrijpen kan. Stad Brussel bijvoorbeeld heeft tijdens de eerste lockdown onmiddellijk gereageerd door de hele Vijfhoek om te toveren tot woonerf. Ook verschillende andere Brusselse gemeenten voerden tijdelijke woonerven en fietsstraten in. Het Gewest Brussel legde meteen 40 km extra fietspaden aan. Wanneer worden onze Leuvense beleidsmakers wakker en komen de eerste verwezenlijkingen op het terrein?
Maar plannen hoeft niet altijd te botsen met snel ingrijpen Als het gaat om verkeersveiligheid, dus om mensenlevens, dan is treuzelen en uitstellen onverantwoord. Na enkele overlegvergaderingen in 2019 hebben het stadsbestuur en het OBK samen beslist dat de Kesselse buurtcomités een aantal voorstellen zouden doen van zogenaamde 'quick wins', ingrepen die relatief snel kunnen en die geen verschuiving van het verkeer van een straat naar een andere veroorzaken. Denk aan beveiliging van een kruispunt met bloembakken of ander tijdelijk straatmeubilair, nieuwe zebrapaden, andere signalisatie... De stad was het met ons eens dat dat soort ingrepen niet hoefde te wachten op het mobiliteitsplan. Op 13 juli 2019 heeft het OBK haar "quick-winplan" bezorgd aan het stadsbestuur. Bovendien kwam het OBK op 1 mei 2020 met een voorstel om de uitbreiding van de zone 30 die voorzien was in het meerderheidsakkoord vorm te geven. De stad heeft dat voorstel ook formeel goedgekeurd als nieuw beleid.
Helaas, bijna een jaar na ons zone 30-plan en meer dan anderhalf jaar na ons quick-winplan is er nog steeds bijzonder weinig veranderd op het terrein. Van de voorgestelde snelle ingrepen is bedroevend weinig gerealiseerd. De gevaarlijke kruispunten en oversteekplaatsen blijven even gevaarlijk als toen. Bovendien horen we dat de uitbreiding van de zone 30, aanvankelijk in het vooruitzicht gesteld voor begin 2021, en daarna beloofd voor de zomer, wellicht opnieuw vertraging oploopt.
Het OBK verbaast zich over zoveel traagheid. De wittebroodsweken van het huidige schepencollege zijn al even voorbij. Het is tijd voor resultaten. Andere steden tonen dat snel ingrijpen kan. Stad Brussel bijvoorbeeld heeft tijdens de eerste lockdown onmiddellijk gereageerd door de hele Vijfhoek om te toveren tot woonerf. Ook verschillende andere Brusselse gemeenten voerden tijdelijke woonerven en fietsstraten in. Het Gewest Brussel legde meteen 40 km extra fietspaden aan. Wanneer worden onze Leuvense beleidsmakers wakker en komen de eerste verwezenlijkingen op het terrein?

De actievoerders vragen ook snelle maatregelen om gevaarlijke oversteekplaatsen en kruispunten te beveiligen. Meer dan anderhalf jaar nadat we ons "quick-win-plan" overgemaakt hebben aan Stad Leuven ligt onder andere deze drukke oversteekplaats achter het station er nog even gevaarlijk bij als voordien.