OVERLEG BUURTCOMITÉS KESSEL-LO
  • home
  • mobiliteit
  • de Wenselaar
  • buurtcomités
  • plan voor Kessel-Lo
  • doe mee!
  • meer inspraak
.

OBK onderhandelt met 4 Leuvense partijen

15/4/2018

 
Foto
Het OBK trok op gesprek met 4 Leuvense politieke partijen om hen te vragen wat ze willen doen aan de verkeersonveiligheid, de files, het sluipverkeer en de luchtvervuiling in onze woonstraten. En of ze van plan zijn om de bewoners meer inspraak te geven in het beleid. De misverstanden over Plan Vectris zijn dankzij die ontmoetingen rechtgezet en er is hoop op serieuze vooruitgang na de verkiezingen in oktober.
We weten al een tijd dat het schepencollege deze legislatuur niets meer wil uitvoeren van Plan Vectris, het plan waar een burgerpanel en de straatcomités meer dan een jaar aan gewerkt hebben. Elke straat mag wel nog voorstellen doen voor kleine ingrepen die de verkeersveiligheid verhogen maar verder dan dat willen onze schepenen niet gaan voor de verkiezingen.
Maar wat NA de verkiezingen?
Om onze verwachtingen duidelijk te maken, schreef het OBK de publicatie 'Opstoppingen of oplossingen, mobiliteit in Kessel-Lo op een keerpunt' en nodigden we onszelf uit bij de politieke partijen van Leuven. Bij sommige hebben we flink moeten aandringen maar uiteindelijk zijn we bij 4 partijen ontvangen. In volgorde hebben we een gesprek gehad met Groen, NV-A, SP.A en CD&V. De NV-A stuurde de kleinste delegatie (2 man); CD&V de grootste (12 mensen).

En we hebben veel geleerd:

​Ten eerste bestond er nog altijd veel onduidelijkheid over Plan Vectris en over onze voorstellen. Onze politici bleken lang niet allemaal goed geïnformeerd. Groen en NV-A hadden hun huiswerk gemaakt maar de delegaties van  de meerderheidspartijen bleken een stuk minder goed op de hoogte van Plan Vectris. Ook onze publicatie bleek er niet goed bekend.

Zo leefde vooral bij de CD&V de indruk dat Plan Vectris maatregelen voorstelt die het voor buurtbewoners onmogelijk zouden maken om de dichtstbijzijnde steenweg te bereiken. In werkelijkheid staat dat soort zaken helemaal nog niet uitgewerkt in het Plan. Het Plan bevat wel een denkoefening over ingrepen tegen sluipverkeer maar details over modaliteiten hebben we nog niet. Het OBK vraagt dan ook meer studiewerk en meer overleg met buurtbewoners.

​De gesprekken met de 4 partijen leren gelukkig dat n
iemand bij voorbaat de deur
sluit voor maatregelen tegen sluipverkeer. Groen en SP.A blijken er het meest voor te vinden. Ook CD&V begrijpt dat er iets moet gebeuren om sluipverkeer tegen te gaan. NV-A toont zich het meest terughoudend over een beleid dat verplaatsingen stuurt. Gelukkig zeggen ook zij niet 'neen'. En de partij benadrukt  voorstander te zijn van rekeningrijden op gewestelijk vlak. 

De vier partijen gaan tenslotte akkoord met ons dat er nood is aan meer onderzoek en overleg hierover. Welke sluiproutes moeten doorgeknipt? Wanneer? Wie mag door en wie niet? Over dat soort dingen moet nog grondig nagedacht worden. 

Ten tweede zijn alle partijen te vinden voor ingrepen om de verkeersveiligheid te verhogen of de fiets en de bus sneller en aantrekkelijker te maken.

​
En tenslotte lijkt het een uitgemaakte zaak dat de Leuvenaars meer inspraak moeten krijgen. Alle partijen verklaren zich bereid om met de bewoners in overleg te gaan. 

​Lees hier onze eerdere artikels over de plannen voor mobiliteit in Kessel-Lo: 
  • Wanneer maakt de stad Plan Vectris bekend? 
  • Buren zijn het wachten beu. > publicatie van OBK in Nieuwsblad en Laatste Nieuws
  • ​Opstoppingen-of-oplossingen > OBK suggereert pistes voor betere mobiliteit in nieuwe publicatie
  • Toch hoop op verkeersveiligheid voor Kessel-Lo? > schepen Robbeets geeft toe dat een aantal maatregelen onmiddellijk ingevoerd kunnen worden.
  • De Streekkrant over de traagheid van het mobiliteitsbeleid over Kessel-Lo
  • Het OBK in het Nieuwsblad en op ROB
  • Kesselaars in de bres voor levenskwaliteit, burgerparticipatie en groeiend draagvlak versus pleinvrees
  • Polemiek over circulatieplan Kessel-Lo op de gemeenteraad
  • Waarom overhandigen buurtcomités een haagschaar aan schepen DeVlies?
  • Mobiliteitsplan Kessel-Lo: het OBK brengt de niet-goedgekeurde plannen in kaart.
  • Inspraak dreigt met sisser te eindigen.
  • Toeritdosering: oplossing voor de file op de Diestsesteenweg?
  • Eindelijk een mobiliteitsplan voor Kessel-Lo.
  • Participatieproces voor mobiliteitsplan Kessel-Lo in een cruciale fase.
  • Stad Leuven en burgers van Kessel-Lo maken een nieuw mobiliteitsplan voor de buurt tussen de steenwegen.
  • Fietsspiraal moet Leuven eindelijk verbinden met Kessel-Lo.

































Reageren is niet langer mogelijk.
Maak een gratis website met Weebly