Op 1 oktober reageerden schepenen Vansina en Dessers op de voorstellen voor meer verkeersveiligheid van de Kesselse buurtcomités. Helaas lijken de ingrepen nog niet voor morgen. De schepenen beloven wel een spoedige ontmoeting tussen OBK en de technici van administratie en politie te organiseren om de voorstellen te bespreken.
Op 11 maart 2019 vond een overleg plaats tussen David Dessers en een delegatie van het OBK in Buurthuis Casablanca. David Dessers had zich eerder bereid getoond om met Kesselaars in gesprek te gaan als kersvers schepen van mobiliteit. We schreven al uitgebreid over deze ontmoeting in een eerder artikel. In de laatste paragraaf lees je:
“Het OBK wordt aangemoedigd om zelf in de volgende maanden ad hoc maatregelen voor te stellen rond mobiliteit in Kessel-Lo, die quick-wins betekenen voor de buurten zonder een probleem te verplaatsen naar een andere buurt of een toekomstig ‘coherent globaal plan’ te bemoeilijken.”
Zoals afgesproken met de Schepen heeft het OBK de maanden daarop een plan uitgewerkt. Daarin stellen we concrete maatregelen voor per thema en met concrete voorbeelden van gevaarlijke situaties waarvoor een eenvoudige ingreep een wereld van verschil maakt. Hier vind je de voorstellen voor deze quick-wins. Op 11 juli bezorgden we deze tekst ook aan het College van Burgemeester en schepenen. We vroegen ook welke maatregelen op korte termijn gerealiseerd zullen worden en binnen welke timing.
Op 1 oktober 2019 vond een nieuw overleg plaats. Deze keer was schepen David Dessers vergezeld van schepen van openbare werken Dirk Vansina. Helaas hadden de schepenen nog geen antwoord op de vraag welke realisaties we op korte termijn mogen verwachten. De belofte uit het meerderheidsakkoord om een zone 30 in alle woonstraten in te voeren, leek plots zelfs minder zeker want de schepenen verwezen daarvoor naar het belang van de globale mobiliteitsstudie voor Kessel-Lo die nog steeds gepland is om van start te gaan begin 2020. Ook enkele dringende maatregelen als het beveiligen van de fietsoversteek Locomotievenpad-Werkhuizenstraat of het wegwerken van het zwarte punt “Keustermans” (Platte-Lostraat – Verenigingsstraat – Koetsweg) lijken nog niet voor morgen. Dessers en Vansina beloofden wel dat de werkgroep verkeer van de stad Leuven, waarin allerlei ambtenaren zitten, de voorstellen van het OBK zal bestuderen en dat er een ontmoeting met het OBK komt hierover vóór 1 december 2019.
Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo wijst er nogmaals op dat, zoals overeengekomen, het quick-winplan enkel voorstellen bevat die geen verschuiving van verkeer van de ene straat naar de andere veroorzaken. Het zijn dus stuk voor stuk maatregelen die zonder globaal mobiliteitsplan ingevoerd kunnen worden. We hameren er ook op dat veel van deze maatregelen dringend zijn. Er zijn helaas heel wat gevaarlijke kruispunten of oversteekplaatsen in Kessel-Lo. In veel straten rijden auto’s veel te snel. We begrijpen dat het tijd vraagt om al deze maatregelen uit te voeren maar we hopen dat er niet opnieuw kostbare tijd verloren gaat vooraleer het stadsbestuur zelfs maar begint met de uitvoering. We wachten al jaren op beleid. Nu is het hoog tijd voor een sense of urgency!
“Het OBK wordt aangemoedigd om zelf in de volgende maanden ad hoc maatregelen voor te stellen rond mobiliteit in Kessel-Lo, die quick-wins betekenen voor de buurten zonder een probleem te verplaatsen naar een andere buurt of een toekomstig ‘coherent globaal plan’ te bemoeilijken.”
Zoals afgesproken met de Schepen heeft het OBK de maanden daarop een plan uitgewerkt. Daarin stellen we concrete maatregelen voor per thema en met concrete voorbeelden van gevaarlijke situaties waarvoor een eenvoudige ingreep een wereld van verschil maakt. Hier vind je de voorstellen voor deze quick-wins. Op 11 juli bezorgden we deze tekst ook aan het College van Burgemeester en schepenen. We vroegen ook welke maatregelen op korte termijn gerealiseerd zullen worden en binnen welke timing.
Op 1 oktober 2019 vond een nieuw overleg plaats. Deze keer was schepen David Dessers vergezeld van schepen van openbare werken Dirk Vansina. Helaas hadden de schepenen nog geen antwoord op de vraag welke realisaties we op korte termijn mogen verwachten. De belofte uit het meerderheidsakkoord om een zone 30 in alle woonstraten in te voeren, leek plots zelfs minder zeker want de schepenen verwezen daarvoor naar het belang van de globale mobiliteitsstudie voor Kessel-Lo die nog steeds gepland is om van start te gaan begin 2020. Ook enkele dringende maatregelen als het beveiligen van de fietsoversteek Locomotievenpad-Werkhuizenstraat of het wegwerken van het zwarte punt “Keustermans” (Platte-Lostraat – Verenigingsstraat – Koetsweg) lijken nog niet voor morgen. Dessers en Vansina beloofden wel dat de werkgroep verkeer van de stad Leuven, waarin allerlei ambtenaren zitten, de voorstellen van het OBK zal bestuderen en dat er een ontmoeting met het OBK komt hierover vóór 1 december 2019.
Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo wijst er nogmaals op dat, zoals overeengekomen, het quick-winplan enkel voorstellen bevat die geen verschuiving van verkeer van de ene straat naar de andere veroorzaken. Het zijn dus stuk voor stuk maatregelen die zonder globaal mobiliteitsplan ingevoerd kunnen worden. We hameren er ook op dat veel van deze maatregelen dringend zijn. Er zijn helaas heel wat gevaarlijke kruispunten of oversteekplaatsen in Kessel-Lo. In veel straten rijden auto’s veel te snel. We begrijpen dat het tijd vraagt om al deze maatregelen uit te voeren maar we hopen dat er niet opnieuw kostbare tijd verloren gaat vooraleer het stadsbestuur zelfs maar begint met de uitvoering. We wachten al jaren op beleid. Nu is het hoog tijd voor een sense of urgency!

1907obkquickwins.pdf |