OVERLEG BUURTCOMITÉS KESSEL-LO
  • home
  • mobiliteit
  • de Wenselaar
  • buurtcomités
  • plan voor Kessel-Lo
  • doe mee!
  • meer inspraak
.

roetvervuiling in drukke straten

19/11/2019

 
Vrijwilligers uit de buurtcomités werken mee aan onderzoek
Foto
Onderzoek toont dat de vervuiling met roet in de Leuvense binnenstad en in Kessel-Lo overwegend goed is. Maar de grote assen en een aantal woonstraten die gebukt gaan onder veel verkeer, doen het slechter. Om de luchtkwaliteit van deze wegen ook omhoog te halen, is een overstap naar de fiets, het openbaar vervoer of de voetenwagen de aangewezen oplossing. De roetmetingen gingen uit van Straten vol Leuven en werden mee uitgevoerd door vrijwilligers van het OBK.
Als Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) vinden we het belangrijk om beleid te baseren op goede, objectieve informatie. Daarom werken we mee aan metingen van de verkeersstromen en de snelheid van het verkeer (zie artikel over Telraam). Nu komt daar dus deze roetmeting van Straten vol Leuven bij, ism OBK.

Roet is één van de meest schadelijke componenten van fijn stof. Het wordt onder andere uitgestoten door gemotoriseerd verkeer. Dit fijn stof heeft een grote impact op onze gezondheid. Zo blijkt uit onderzoek dat kinderen die dicht bij drukke wegen opgroeien, minder ontwikkelde longen en vaker astma hebben. Daarnaast tonen steeds meer onderzoeken een verband aan tussen fijn stof en aandoeningen aan de luchtwegen of dementie.

Om de luchtkwaliteit in Leuven en Kessel-Lo te meten, fietsten vrijwilligers van Straten Vol Leuven, OBK en Leuven 2030 een vast traject door een aantal straten. Tijdens deze fietstochten droegen de fietsers een geavanceerd meettoestel op het lichaam. Dat toestel van VITO, Vlaams Instelling voor Technologisch Onderzoek, meet aan hoeveel roet ze op het traject bloot gesteld worden.


VITO legde de resultaten van de meting van 2019 naast die van dezelfde periode in 2016 (vóór de invoering van het circulatieplan) en in 2017 (ná) en kwam tot de conclusie dat de luchtkwaliteit in de Leuvense binnenstad in het algemeen verbeterd is ten opzichte van 2016. VITO concludeert dat de luchtkwaliteit in de meeste onderzochte Leuvense straten goed tot heel goed blijft maar ook dat de luchtkwaliteit minder goed is langs drukkere wegen. Bovendien is de blootstelling van de fietser hoger in smalle straten en op plaatsen waar de afstand tussen fietser en verkeer kleiner is. Het verschil tussen een autoluwe weg en een drukke (invals)weg komt ook duidelijk naar voor in Kessel-Lo.

In januari gaat het participatietraject van start voor de opmaak van een mobilliteitsplan voor Kessel-Lo. We kunnen dus spoedig met al deze data aan de slag! Wie meer wil weten over deze meting of over het komende mobiliteitsplan, kan ons contacteren op contact@buurtcomiteskessello.be.

Lees hier het persbericht

Lees hier het eindrapport van het onderzoek.


Reageren is niet langer mogelijk.
Maak een gratis website met Weebly