OVERLEG BUURTCOMITÉS KESSEL-LO
  • home
  • mobiliteit
  • de Wenselaar
  • buurtcomités
  • plan voor Kessel-Lo
  • doe mee!
  • meer inspraak
.

Uitbreiding zone 30 in Kessel-Lo

2/5/2020

 
Foto
De Stad Leuven plant een uitbreiding van de zone 30 in Kessel-Lo. Het OBK heeft een voorstel overgemaakt aan het stadsbestuur waarmee die uitbreiding vorm kan krijgen. Het gaat om een heel eenvoudig systeem dat makkelijk in praktijk om te zetten is. De basisidee is: zone 30 als norm, zone 50 waar het veilig kan en aangewezen is. Zo krijg je grote, coherente zones 30 en wordt communiceren, sensibiliseren en respecteren makkelijker.
Het stadsbestuur vermeldde in haar bestuursnota dat de zone 30 in alle deelgemeenten zal uitgebreid worden. In het kader van het overleg over ons 'quick wins'-plan gaf het college aan dat de uitbreiding in Kessel-Lo niet hoeft te wachten op het mobiliteitsplan voor onze deelgemeente en dus op kortere termijn gerealiseerd kan worden.

Met onze visienota 'zone 30' willen we als bewoners aan de stad onze input geven over wat volgens ons een wenselijke uitbreiding is. We zijn hiervoor vertrokken van een inventarisatie van de huidige snelheidsregimes in Kessel-Lo (zie afbeelding, de volledige kaart kan je hier raadplegen). Daarna hebben we samen nagedacht over de relevante criteria om in een bepaalde straat of wijk een maximumsnelheid van 30 of van 50 op te leggen.
>> Download de nota (pdf-bestand).

Kort samengevat pleiten we ervoor om "maximum 30" in Kessel-Lo als norm te beschouwen. We vragen om  50 enkel nog  toe te laten waar dit veilig kan, én aangewezen is. Met het 2de bedoelen we dat een snelheidsregime van 50 km per uur overwogen kan worden op wegen met een verbindende functie, waar een hogere maximumsnelheid opportuun kan zijn om de verkeersdoorstroming te bevorderen. Maar dan nog geldt ook de eerste voorwaarde, met name dat zo’n hoge snelheid pas getolereerd kan worden als de veiligheid van de zwakke weggebruiker gegarandeerd is. Voor voetgangers betekent dit dat voetpaden breed genoeg moeten zijn, bij voorkeur aan beide zijden van de straat, en dat er ook voldoende, veilige zebrapaden moeten liggen. Voor fietsers betekent dit: een voldoende veilig fietspad voor fietsverkeer in beide richtingen (dus een dubbelrichtingsfietspad of fietspaden aan weerszijden van de rijbaan), en ook fietsoversteekplaatsen waar dit aangewezen is (bv. in een schoolomgeving).
 
Het resultaat van deze oefening kan je hier bestuderen. Het levert een grote, homogene zone 30 op, die het onmiskenbaar voordeel van de duidelijkheid heeft. Chauffeurs hoeven zich nu niet meer bij elke straathoek af te vragen hoe snel ze er mogen rijden. Ook voor de handhaving heeft zo’n grote zone alleen maar voordelen. En het stadsbestuur kan via haar communicatiekanalen makkelijk en helder uitleggen hoe de zone 30 er uit ziet. Het OBK roept de stad op om dat ook echt te doen.

We gaan in de nota ook in op de vele voordelen die we zien in een veralgemeende zone 30 in een verblijfsgebied zoals Kessel-Lo. Omdat we als bewoners dagelijks vaststellen dat er in de huidige zones 30 en woonerven vaak te hard wordt gereden, formuleren we ook enkele voorstellen om de snelheidsnaleving te verbeteren.

We hebben onze nota voorgesteld aan het stadsbestuur en kijken uit naar een spoedige goedkeuring en invoering van deze principes in alle woonstraten!

De discussienota is via overleg en na een brede consultatie tot stand gekomen, maar uiteraard blijft alle feedback meer dan welkom!

Reageren is niet langer mogelijk.
Maak een gratis website met Weebly