OVERLEG BUURTCOMITÉS KESSEL-LO
  • home
  • mobiliteit
  • de Wenselaar
  • buurtcomités
  • plan voor Kessel-Lo
  • doe mee!
  • meer inspraak
.

Vorm3010 - Mobiliteitsplan Kessel-Lo, inspraak voor alle kesselaars?

1/3/2021

 
OBK vraagt Stad Leuven om overlegmomenten voor alle Kesselaars en voldoende aandacht voor verplaatsingen.
Foto
Fileleed in de Koning-Albertlaan. OBK vraagt dat het perspectief van de inwoners van de straten die bovenmatig getroffen worden door verkeersoverlast niet vergeten wordt in het participatieproces.
Tja, 2020 is NIET het jaar van Kessel-Lo geworden, helaas. Maar geen nood, dit jaar staat het te gebeuren! Stad Leuven heeft begin februari het heeeel-langverwachte participatieproces voor de opmaak van een mobiliteitsplan voor Kessel-Lo formeel geopend. Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo OBK is enthousiast maar tegelijk nog een beetje op z'n hoede. Wat zijn volgens ons de valkuilen en hoe reageert de stad op onze bezorgdheid?
Sinds begin februari kan je op straat moeilijk naast de campagne Vorm3010 kijken want her en der hangen affiches met een, laat ons zeggen, prikkelende vraag. Die moeten je leiden naar de website www.vorm3010.be waar iedereen een steentje kan bijdragen aan de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan door enkele vragen te beantwoorden. We bevelen het je van harte aan. Begin maart hadden al meer dan 3000 mensen de bevraging ingevuld, horen wij.

Naast deze brede consultatie komt er ook een burgerpanel dat een grote rol zal spelen in de opmaak van het plan. Een zeer beperkt groepje inwoners van Kessel-Lo (25 mensen) is uitgeloot om hier aan deel te nemen. Zij krijgen de resultaten van de online bevraging mee als input. Op basis daarvan moeten zij, onder begeleiding van studiebureaus Vectris en BUUR, bouwstenen uitwerken voor een nieuwe publieke ruimte (lees: straten en pleinen) voor onze deelgemeente. Een publieke ruimte die een betere mobiliteit mogelijk maakt maar ook groener is, klimaatvriendelijker en waar ontmoetingen makkelijker worden. Later komt er dan nog terugkoppeling, moet het panel concrete aanbevelingen doen en vanaf het najaar kunnen bewonersgroepen proefopstellingen voorstellen die al een aantal ideeën in de praktijk kunnen testen.

Bezorgde Kesselaars
Op de twee laatste buurtvergaderingen van het OBK (laatste donderdagen van januari en februari) hebben we dit hele proces aandachtig onder de loep genomen. En kijk, niet iedereen is er gerust in. Heel wat van de vragen in de enquête gaan over groen of ontmoeting of over hoe onze straat er moet uitzien. Maar zal er wel genoeg aandacht zijn voor mobiliteit, voor de routes die mensen afleggen met de fiets, de bus, de auto? Want hoewel veel Kesselaars nu al wonen in rustige, verkeersluwe buurten, heeft niet iedereen dat geluk. Is er voldoende garantie dat het burgerpanel oren zal hebben naar de jarenlange klachten van de mensen uit de "pineutstraten"? Met dat laatste bedoelen we straten die veel verkeer kanaliseren maar daar niet op gebouwd zijn. Of nog: kan er een draagvlak groeien voor een ambitieus mobiliteitsplan als mensen niet de kans hebben om in dialoog te gaan met elkaar, te luisteren naar elkaars ervaring, de bekommernis te leren begrijpen van mensen met een ander soort verplaatsingsgewoonte?

Daarom heeft het OBK de stad gevraagd om ten eerste voldoende aandacht in te bouwen voor verplaatsingsstromen, met een duidelijk engagement om het sluipverkeer door de buurt sterk te verminderen, en ten tweede om minstens twee open overlegmomenten in te lassen waar elke Kesselaar welkom is, eentje op het einde van fase 2, voor de zomer, als er concrete aanbevelingen zijn, en eentje voor het plan helemaal af is. Op die beide momenten zou het burgerpanel zijn resultaten voorstellen en in dialoog gaan met de brede bevolking. Ook administratie en politici zouden aanwezig moeten zijn. Ten derde hebben we gesuggereerd om de experimenten zo vroeg mogelijk te laten starten, vermits er al erg veel voorbereidend werk gedaan is - kijk maar naar Plan Vectris of ons eigen quick-winplan.

Wat antwoordt de Stad?
De stad heeft heel snel geantwoord op onze brief. Schepenen Dirk Vansina en David Dessers verzekeren ons dat alle vormen van mobiliteit, openbaar vervoer, fiets, voetgangers en autoverkeer, aan bod zullen komen. Ze laten ons ook weten dat ze onze bezorgdheid over enkele ruimere feedbackmomenten ter harte nemen. Ze hopen fysiek de dialoog aan te kunnen gaan met de buurtbewoners of - als dat niet kan - digitaal. De experimenten zullen ten vroegste kunnen starten in september, horen we. Maar alle eerdere plannen worden overgemaakt aan het burgerpanel.


Reageren is niet langer mogelijk.
Maak een gratis website met Weebly