De nieuwe fietsspiraal

De bekroning van een jarenlange bewonersstrijd

Foto: Fietsactie van het OBK in 2008. De Brusselse straat loopt vol met Kesselse fietsers die de schepenen een geheugensteuntje komen geven.

Veel lichtjes verbaasde maar opgetogen gezichten op de gloednieuwe fietsspiraal dit weekend. De spiraal is zopas geopend en vormt de ontsluiting voor de fiets- en voetgangersbrug doorheen het station van Leuven. Daarmee kunnen Kesselaars eindelijk zonder af te stappen naar de binnenstad fietsen. Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo OBK reageert enthousiast. Dit is het resultaat van jarenlange inzet voor een betere fietsverbinding tussen Kessel-Lo en de Leuvense binnenstad.
Al in 2000 protesteerde de Fietsersbond tegen het niet voorzien van een helling aan de brug. Ze tekende enkele mogelijkheden uit en overhandigde de schetsen aan de toenmalige schepen. Later volgden een betoging, bezwaarschriften op het BPA, een symbolische helling gemaakt met bierbakken en een fietsbelconcert.
In 2003 beloofde Stad Leuven een fietsbare helling te realiseren. De aanleiding van deze belofte was de petitie-actie van de Fietsersbond die 5000 handtekeningen verzamelde.  

In 2008 was er nog niets veranderd en het piepjonge Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) wierp zich op het dossier. In augustus 2008 organiseerde het OBK zijn eerste actie. Meer dan 300 mensen trokken in fietsstoet naar het centrum om de schepenen een fietsbel te overhandigen ("gaat er een belletje rinkelen?") om goede fietsverbindingen tussen Leuven en Kessel-Lo te eisen, De schepenen antwoordden echter dat de Stad eerst wou afwachten. Ze zou evalueren hoeveel voetgangers de brug zouden gebruiken en pas op basis daarvan beslissen of er ook plaats was voor fietsers.

Omdat die belofte veel te vaag leek, werkte het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo samen met de Fietsersbond in 2009 een voorstel uit voor een rollende helling, naar het voorbeeld van een rollend fietspad in Rotterdam. Met een dergelijke helling kunnen niet alleen fietsers makkelijk het hoogteverschil overwinnen maar kunnen ook voetgangers, al dan niet met kinderkoets of boodschappenwagentje, makkelijk de brug op. Een tijd later liet de Stad weten dat de ruimte te klein was om zo'n rollend fietspad te installeren. In 2010 beloofde Stad Leuven wel een brede raadpleging bij de gebruikers van de brug en de trap.

Sindsdien is het lange tijd erg stil gebleven omtrent de brug. Maar in 2014 kwam het stadsbestuur met het plan van de fietsspiraal op de proppen. Het OBK reageerde meteen enthousiast want de plannen beloofden een fietsbare helling. De afwerking bleek een nieuwe 'parcours du combattant', een procesie van Echternach, maar vrijdag is deze saga gelukkig ten einde gekomen.

Het OBK dankt iedereen die er aan meegewerkt heeft. Dat het dossier eindelijk een goede afloop krijgt, is de kroon op het jarenlange werk van veel mensen, in het stadsbestuur én in de wijken. We kijken er naar uit om samen met het stadsbestuur op dit elan verder te werken aan de verbetering van de mobiliteit, de verkeersveiligheid en levenskwaliteit in Kessel-Lo en Leuven.

Hardrijders in Kessel-Lo
Ontdek hier hoeveel hardrijders je tegenkomt op je fietstraject in Kessel-Lo